Cynthia’s Early Morning Mount

සියල්ලකටම වඩා සින්තියා ඇගේ පාන්දර ගමන් වලින් මහත් සතුටක් අත් වින්දා. හිරු නැගෙන්නටත් ප්‍රථමයෙන් ඇය සෑදලය පිට උඩ. මහත් රමණීය ලක්දිව නම් දූපතේ අසිරිය දැක විඳින්න මේ තමයි වෙලාව.

පිබිදෙන යාමයේ සින්තියාගේ ගමන්

ඈත කුඩා ස්වදේශික ගම්මාන අතරින් ඇය අසු පැද යනවා කිසිවෙකුත් නොමැතිව. විශ්වාස කටයුතු ඇගේ කුඩා බල්ලා විතරයි ඇගේ තනියට ඉන්නේ. ආපසු එන ගමනේදි ඇයට හමුවෙන යුරෝපීයයන් ඈ දෙස පුදුමයෙන් ඔරවා බලනවා. “ඇය කොහෙද ගියේ? යුරෝපීයයෙකුට තියෙන වැඩේ මොකද්ද ගාලු මුවදොර පාරේ හරි උද්‍යාන සීමාවෙන් එපිට හරි? අනික ගරුකටයුතු කාන්තාවකට?” විකාර ගති ඇති මේ ඉංග්‍රීසි තරුණියට මේ වගේ හුදකලා ගවේෂණ වලට ඇති අභිරුචිය ගැන ඔවුනට නිසැකවම සිහිනෙන්වත් සිතා ගන්නට බැරි වුන බවයි ඇගේ හැඟීම.

මේ බහුලව ඇති ආදිතාලේ ගම්මාන ගැන යුරෝපීයයන් දැන සිටිනවාද? සැලකිල්ලක්වත් දක්වනවාද? ආදිකල්පික මිථ්‍යා ඇදහීම්, අසාමාන්‍ය වත් පිළිවෙත්, අපූරු පූජා උත්සවයන් ගැන තාමත් මේ මිනිසුන් විශ්වාස කරනවා සහ ඒවා පිළිපදිනවා. කොහොම නමුත් ඒ තුලින් සංස්කෘතික සහ සෞන්දර්යාත්මක වටිනාකමක් ඇති සත්‍ය කලා රසයක සාක්ෂි බොහොමයක් නිපදවෙන බව නම් කිව යුතුයි. පොළවේ වැළලී ඇති මැණික් සොයාගන්නා ලෙසටම, අශික්ෂිත, නූගත්, සියල්ලන් කියන “මිථ්‍යාදෘෂ්ටික”, පෙරදිග ගැමි ජීවිතයෙන් ආධ්‍යාත්මික වටිනාකමකින් යුත් ආභරණ සමහර විට සොයාගත හැකියි.

Mudaliyars of the Association of Ceylon Chiefs
Association of Ceylon Chiefs met to celebrate the King’s birthday – June 1923 under the presidency of the Padikara Madaliyar N.D.A. Silva Wijayasinghe, J.P, U.P.M [Image Courtesy: The National Archives UK]

ආසියාතිකයන්- විශේෂයෙන් සිංහලයන්- කුලෑටියි. මොකද ඔවුන් සිටින්නේ යුරෝපීයයන් ගැන සැකයෙන්, වගේම කුතුහලයෙන්. එක් උදෑසනක කොහොම නමුත් සින්තියාට ස්වදේශික මුදලිවරයෙක් සමඟ කතාබහක් ඇති කරගන්නට අවස්ථාව ලැබුනා. හොඳට ඉගෙනගත් වගේම යම් ආකාරයක ප්‍රාදේශීය නගරාධිපතිවරයෙක් සහ මහේස්ත්‍රාත්වරයෙක්. පරිවර්තකයාත් පෙරදිග පාරිශුද්ධ ග්‍රන්ථයක් වගේ.  මේ මුදලිවරයා වත්පොහොසත්කම ඇති මුදල් ආකරයක් බව සින්තියාට හැඟුනා. පෞද්ගලිකව මේ ස්වදේශික මුදලිවරයා, සරල ගැමියන් තවමත් විශ්වාස කරන, පවත්වාගෙන යන “විකාර උත්සවයන්” ගැන දක්වන්නේ අඩු සැලකිල්ලක් බව අවංකවම ප්‍රකාශ කළා. ඔහුගේ දියණිය ක්‍රිස්තු භක්තිකයෙක් බව ඔහු කිව්වේ බොහොම ආඩම්බරයෙන්. ඇත්තෙන්ම සින්තියා ඒ බව ඇසීමෙන් සතුටට පත් වුනා. ඒ අතරම ඇය බොහෝ උනන්දුවක් දැක්වූවා මේ දැන උගෙනගත් මුදලිවරයා සිතුවමට නගන්නට. ඔව් ඇය එසේ කළා. එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස පොරොන්දුවක් ලැබුනා මේ ඉංග්‍රීසි ජාතික කාන්තාව හට පෙරදිග වත් පිළිවෙත්, ඇදහීම් සහ ගුප්ත ක්‍රියාකාරකම් අධ්‍යයනය සඳහා සහය ලැබෙන බවට. මේ පොරොන්දුව ඉටු වුනා.

රාජ මන්දිරය සහ පරණ තාලේ නෝනලා

සින්තියා ඇත්තෙන්ම ඊට පෙර අසා තිබුනා යක් නැටුම් ගැන. නමුත් ඇය කියවූ කිසිඳු ලේඛනයක මේ නැටුම් වලට හේතු භූත වූ කාරණා හෝ ගුප්ත අර්ථයක් තිබුනානම් ඒ පිළිබඳව හෝ දක්වා තිබුනේ නැහැ. එ නිසා මෙය ඇයට මග නොහැරිය යුතු හොඳ අවස්ථාවක් වුනා තමා විසින්ම දැක සත්‍ය ඉගන ගන්නට. රාජ මන්දිරයට පැමිණෙන විවිධාකාර වූ කාන්තාවන් සින්තියා යකදුරෙකු දැක බලාගන්නට ගත් තීරණයට තැතිගෙන වෙව්ලන්නට හැකියි. ඔව් එය නියම යක් නැටුමක්. ගරු කටයුතු ආගන්තුකයෙකුට, ලෝකය වටේ ගමන් කරන්නෙකුට නැවුම් වින්දනයක් ලබා දෙන්නට යුරෝපීය බංගලාවක ආලින්දයේ පවත්වන්නක් වගේ නොවෙයි.

Verandah of Archie Chamberlin’s bungalow
Verandah of Archie Chamberlin’s bungalow, Lamastotte Coffee Estate, c. 1877 [ Image Courtesy: British Council Sri Lanka ]

කැරොලයින් කෝනර් විසින් රචිත “ලක්දිව්: ආදම්ගේ පාරාදීසිය”

සත් වසක දූපත් දිවියේ ජීවන සටහන්

පරිච්ඡේදය 04

Ceylon: The Paradise of Adam by Caroline Corner

The Record of Seven Years’ Residence In The Island

Chapter 04


 

Most of all Cynthia delighted in her early mount. Before the sun had risen she was in the saddle. This is the time to see and to enjoy that most beautiful island Ceylon. Far out among the little native villages she would ride, unaccompanied except for the company of her faithful little dog. The Europeans she encountered later on her return stared and may be wondered, “Where had she been? What business could a European have, a gentlewoman too, beyond the prescribed limitations of the Park or Galle Face Drive? “Little did they dream of the interest these solitary expeditions had for that eccentric English girl, as doubtless she was called.

Those primitive villages are teeming with interest, did the European but know or care. Old world superstitions, queer rites and quaint ceremonies are still believed in, still observed, while the many evidences of true artistic taste must or should appeal to the cultured and the aesthetic. As gems are discovered buried amongst mud, so jewels of spiritual worth may be found amid the filth and ignorance of so-called “heathen” Oriental village life.

The Asiatic—particularly the Sinhalese—is reticent, because he is suspicious of the European, deeming his interest — when he has any—curiosity idle, if not dangerous. One morning, however, Cynthia chanced to fall in with a native Mudaliyar, a learned man as well as a sort of local mayor and magistrate the translator also of some of the sacred books of the East. This man to Cynthia proved a mine of wealth. Was the lady indeed interested ? Personally this native Mudaliyar confessed he had little interest in the ” fantastic ceremonies,” still held and believed in by the ” simple villagers.” His daughter was a Christian, he went on somewhat proudly to tell. Of course Cynthia was glad to hear that, all the same she was very keen on drawing the learned Mudaliyar out. This she did, with the result of a promise being given to assist this English lady in her studies of Oriental rites, beliefs and occult practices. This promise was fulfilled. Cynthia had of course heard of devil dances, but none of the stones she had read concerning them explained their raison d’etre, or esoteric meaning if there were any. Here was a chance of seeing for herself and learning the truth, a chance not to be missed.  The miscellaneous ladies attending King’s House might shudder with horror, Cynthia resolved on attending a Yakkadura—a genuine devil dance, not one got up on the verandah of a European’s bungalow as a novel entertainment and excitement for the distinguished visitor or the globe-trotter.


ලක්දිව ගමන් සටහන් පිටු අංක : 8

Advertisements

One thought on “Cynthia’s Early Morning Mount

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s